viernes, 9 de marzo de 2018

Ànalisi i valoració del recurs educatiu: els quaderns virtuals


👦👧👉Què ens portes avui, Doctor Tartaruga❓

En aquesta entrada del bloc, us presentaré els Quaderns Virtuals. Són un entorn d'aprenentatge digital que permet crear materials amb diferents tipus d'activitats per tal d'avaluar el progrés i rendiment dels estudiants. 

El projecte consta de diferents aplicacions (editor, visualitzador, generador web...) accessibles des de qualsevol navegador web amb o sene connexió a Internet. 


Estructura:


Els Quaderns Virtuals, creats pels professors i utilitzats pels estudiants, com els llibres de treball tradicionals, estan formats per un conjunt de pàgines sobre les quals hi ha preguntes i material addicional de referència i pràctica. A més, les preguntes poden tenir punts de diàleg, que permeten als estudiants i professors escriure comentaris i dubtes.


La flexibilitat d'aquesta estructura permet als professors crear diferents propostes educatives per a grups heterogenis, tenint en compte les seves necessitats particulars i el ritme d'aprenentatge de cada infant. A més, es poden utilitzar com a material de treball per a qualsevol àrea i nivell educatiu.


A nivell intern de l'aplicació, cada llibre està representat per un fitxer XML i conjunt d'elements multimèdia (imatges, vídeos, sons). Aquest fitxer XML, que segueix el QTI estàndard, defineix l'estructura de la pàgina i les preguntes del llibre, així com la seva avaluació.


Aspectes:


Els professors poden decidir quina és la més adequada per atendre les característiques dels estudiants, l'àrea i el nivell educatiu. En qualsevol cas, la informació i els continguts dels quaderns de treball són els mateixos amb qualsevol aspecte donat; els canvis ocorren en el disseny visual dels textos, el color de fons i les finestres de l'aplicació.


Tipus d'activitats:


- Selecció: són preguntes on s'ha de triar la resposta o les respostes correctes entre una llista d'opcions. Aquesta llista pot aparèixer en línia vertical o en horitzontal, i aquesta resposta pot contenir textos, imatges i / o sons. Exemple


- Ordenació: un conjunt d'elements confusos que s'han d'establir en ordre. Per establir l'ordre correcte serà necessari moure tots els objectes a la posició adequada. Les respostes es poden arreglar horitzontalment o verticalment i el material pot ser imatges o textos. 


- Omple els buits: consisteix en omplir un o més espais en blanc amb les respostes que els estudiants consideren correctes. 


- Arrossegar i deixar anar: permeten arrossegar cada resposta a la posició correcta. 


- Àrees sensibles: aquestes són preguntes en què es poden marcar les zones o on es poden unir els punts d'imatge. 


- Dibuix Nou: són preguntes en què l'estudiant podrà dibuixar línies i polígons en una imatge. 


El material addicional com a informació d'assistència, extensió o referència es pot incloure a totes les pàgines i / o preguntes. A més, les activitats i el material addicional poden incloure elements multimèdia: àudio, vídeo, animació, codi HTML ...


A l'àrea de ciències experimentals:


Trobem 49 quaderns independentment del nivell de l'alumnat. Aquest nivell pot ser: preescolar, infantil, primària, ESO, Batchillerad, Educació especial, Escola d'adults, entre d'altres. 


Aleatòriament, he escollit el quadern "la llet" adreçada a l'etapa d'educació infantil. Mitjançant diferents tipus d'activitats, l'alumnat podrà conèixer el seu origen de la llet, derivats i propietats, una recepta de cuina, un conte... 


👇👇Aquí sota deixaré l'enllaç per si voleu conèixer aquest quadern:



http://clic.xtec.cat/qv_viewer/quaderns/biblioteca/lallet_ca


Alguna vegada heu treballat els quaderns virtuals? Ho treballaríeu a qualsevol assignatura o us estimeu més destinar aquestes activitats a l'hora d'informàtica? 

A reveure,

Doctor Tartaruga. 🐢


1 comentario:

  1. Hola Doctor Tortuga!

    Penso que és una gran idea utilitzar els quaderns virtuals, i poder adequar les activitats per cada grup d'infants, és quelcom que no tenim gaire present en els llibres de texts i les TIC/ TAC ens permet més aquesta flexibilitat.

    Vaig llegint les teves entrades!

    Fins aviat!

    Raquel Juvanteny

    ResponderEliminar