viernes, 23 de marzo de 2018

Experi猫ncies d'aplicaci贸 que presentin la utilitzaci贸 d'algun material en concret: Els Chromebooks

馃懄馃懅馃憠Qu猫 ens portes avui, Doctor Tartaruga

       Avui us porto un an脿lisis d'una experi猫ncia d'aplicaci贸 d'aprenentatge amb les TIC, que he trobat en la web de mSchools Toolbox, espero que us agradi: 

·       Breu descripci贸 
A l'escola La Vila del municipi de Palam贸s, han comen莽at aquest curs a treballar amb els Chromebooks, que s贸n uns ordinadors port脿tils que treballen amb el sistema operatiu Google Chrome OS. La caracter铆stica principal 茅s que utilitzen el "n煤vol" i que funcionen amb aplicacions que es descarreguen des del Chrome Web Store.
A continuaci贸 es presenta la proposta did脿ctica d'aula "Malalties que afecten l'aparell locomotor" per a Cicle Superior que s'ha treballat amb Chromebooks. Aquesta proposta l'ha presentat l'escola al concurs Mobile Learning Awards 2017.
·       Seq眉猫ncia d'activitats: 
Sessi贸 1 (1 hora aprox): Presentaci贸 del projecte a nivell d’aula - Explicaci贸 al grup classe sobre l’aparell locomotor (coneixements previs). - Audiovisual per presentar projecte. - Continguts compartits al drive dels alumnes.
Sessi贸 2 (1 hora aprox): Treball en petit grup de 4 贸 5 alumnes. - Repartiment de grups i tasques de cada membre del grup. -Tria d’una malaltia de l’aparell locomotor per grup.
Sessi贸 3 (1:30 hores aprox): Treball en petit grup de 4 贸 5 alumnes. - Treball de recerca sobre la malaltia escollida. - Elaboraci贸 d’un escrit. - Presentaci贸 de la informaci贸.
Sessi贸 4 (1 hora aprox): Treball en petit grup de 4 贸 5 alumnes. - Continuar amb el treball de la sessi贸 3. -Conforme van acabant els alumnes preparen l’exposici贸 oral.
Sessi贸 5 (1 hora aprox): Treball en petit grup de 4 贸 5 alumnes. - Preparaci贸 de l’exposici贸 oral.
Sessi贸 6 (1:30 hores aprox): Exposici贸 del projecte de cada grup per tota la classe. - Exposici贸 de les presentacions dels grups.
Sessi贸 7 (1 hora aprox): Treball individual. - Formulari de google amb q眉estions claus que els alumnes han de saber sobre l’aparell locomotor. -Formulari d’autoavaluaci贸 de l’alumne.
Sessi贸 8 (1 hora aprox): Grup classe (cloenda) - Es comenta com anat el projecte. -Valoracions generals. -Aspectes a millorar o a tenir en compte de cares al proper treball. -Projecci贸 de les fotografies dels diferents grups.
·       An脿lisi de l'experi猫ncia seguint el model TPACK, per tant:
·       An脿lisi del contingut o objectiu d'aprenentatge: qu猫 es pret茅n que els alumnes aprenguin.
- Con猫ixer algunes malalties de l’aparell locomotor a partir de l’inter猫s de l’alumne.
- Aprendre nous continguts mitjan莽ant la recerca activa d’informaci贸.
- Fomentar l’autonomia de l’alumnat.
- Afavorir la compet猫ncia digital a trav茅s de l’煤s de diferents eines i recursos.
- Valorar el treball propi i el dels altres companys.

·       An脿lisi did脿ctica: quina metodologia es fa servir i si 茅s adequada pel target (etapa i 脿rea).
En quant a la metodologia:
- L’alumne 茅s part activa del proc茅s: esdev茅 investigador, reflexiona i 茅s cr铆tic amb la informaci贸 que obt茅 per diferents vies. Tamb茅 ha de ser respectu贸s amb el treball dels companys.
- L’agrupament, generalment es fa en grups de 4 贸 5 nens. A trav茅s d’aquest treball es fomenta l’autonomia de cada membre del grup i l’aprenentatge cooperatiu.
- Atenci贸 a la diversitat mitjan莽ant el treball per projectes, ja que s’adapta als diferents ritmes d’aprenentatges dels alumnes. En quant a l'avaluaci贸:
- S’utilitzen diferents eines d’avaluaci贸: observaci贸 directa, r煤briques, formularis de google exposici贸 oral, treball escrit...
- L’avaluaci贸 es duu a terme tenint en compte: avaluaci贸 diagn貌stica, participativa, continuada i autoavaluaci贸.
Per tant, considero que s铆 茅s adequada pel target.

·       An脿lisi de com s'integra la tecnologia: les eines s贸n adequades? ajuden significativament a l'aprenentatge? Com? l'aprenentatge es podria fer de la mateixa manera sense aquesta teconologia?  
Personalment, crec que les eines s贸n adequades, perqu猫 compleixen els objectius establerts. A m茅s, s贸n aprenetatges significatius, ja que les agrupacions s贸n tan de forma individual com en grup sent aix铆 l'alumne el protagonista actiu del projecte. Per tant, fomenta la motivaci贸 de l'alumnat. 
Sincerament, l'aprenentatge es podria fer sense utilitzar aquesta tecnologia, per貌 penso que la motivaci贸 i l'inter猫s de l'alumnat no seria tant positiu i per tant, l'aprenentatge i el desenvolupament cognitiu dels infants no seria tan evident. 


Si voleu m茅s informaci贸 us deixo l'enlla莽 馃憞馃憞馃憞

http://toolbox.mobileworldcapital.com/experiencia/experi-ncia-de-treball-amb-chromebooks-a-cicle-superior/661

A reveure, 

Dr. Tartaruga 馃悽 

viernes, 9 de marzo de 2018

脌nalisi i valoraci贸 del recurs educatiu: els quaderns virtuals


馃懄馃懅馃憠Qu猫 ens portes avui, Doctor Tartaruga❓

En aquesta entrada del bloc, us presentar茅 els Quaderns Virtuals. S贸n un entorn d'aprenentatge digital que permet crear materials amb diferents tipus d'activitats per tal d'avaluar el progr茅s i rendiment dels estudiants. 

El projecte consta de diferents aplicacions (editor, visualitzador, generador web...) accessibles des de qualsevol navegador web amb o sene connexi贸 a Internet. 


Estructura:


Els Quaderns Virtuals, creats pels professors i utilitzats pels estudiants, com els llibres de treball tradicionals, estan formats per un conjunt de p脿gines sobre les quals hi ha preguntes i material addicional de refer猫ncia i pr脿ctica. A m茅s, les preguntes poden tenir punts de di脿leg, que permeten als estudiants i professors escriure comentaris i dubtes.


La flexibilitat d'aquesta estructura permet als professors crear diferents propostes educatives per a grups heterogenis, tenint en compte les seves necessitats particulars i el ritme d'aprenentatge de cada infant. A m茅s, es poden utilitzar com a material de treball per a qualsevol 脿rea i nivell educatiu.


A nivell intern de l'aplicaci贸, cada llibre est脿 representat per un fitxer XML i conjunt d'elements multim猫dia (imatges, v铆deos, sons). Aquest fitxer XML, que segueix el QTI est脿ndard, defineix l'estructura de la p脿gina i les preguntes del llibre, aix铆 com la seva avaluaci贸.


Aspectes:


Els professors poden decidir quina 茅s la m茅s adequada per atendre les caracter铆stiques dels estudiants, l'脿rea i el nivell educatiu. En qualsevol cas, la informaci贸 i els continguts dels quaderns de treball s贸n els mateixos amb qualsevol aspecte donat; els canvis ocorren en el disseny visual dels textos, el color de fons i les finestres de l'aplicaci贸.


Tipus d'activitats:


- Selecci贸: s贸n preguntes on s'ha de triar la resposta o les respostes correctes entre una llista d'opcions. Aquesta llista pot apar猫ixer en l铆nia vertical o en horitzontal, i aquesta resposta pot contenir textos, imatges i / o sons. Exemple


- Ordenaci贸: un conjunt d'elements confusos que s'han d'establir en ordre. Per establir l'ordre correcte ser脿 necessari moure tots els objectes a la posici贸 adequada. Les respostes es poden arreglar horitzontalment o verticalment i el material pot ser imatges o textos. 


- Omple els buits: consisteix en omplir un o m茅s espais en blanc amb les respostes que els estudiants consideren correctes. 


- Arrossegar i deixar anar: permeten arrossegar cada resposta a la posici贸 correcta. 


- 脌rees sensibles: aquestes s贸n preguntes en qu猫 es poden marcar les zones o on es poden unir els punts d'imatge. 


- Dibuix Nou: s贸n preguntes en qu猫 l'estudiant podr脿 dibuixar l铆nies i pol铆gons en una imatge. 


El material addicional com a informaci贸 d'assist猫ncia, extensi贸 o refer猫ncia es pot incloure a totes les p脿gines i / o preguntes. A m茅s, les activitats i el material addicional poden incloure elements multim猫dia: 脿udio, v铆deo, animaci贸, codi HTML ...


A l'脿rea de ci猫ncies experimentals:


Trobem 49 quaderns independentment del nivell de l'alumnat. Aquest nivell pot ser: preescolar, infantil, prim脿ria, ESO, Batchillerad, Educaci贸 especial, Escola d'adults, entre d'altres. 


Aleat貌riament, he escollit el quadern "la llet" adre莽ada a l'etapa d'educaci贸 infantil. Mitjan莽ant diferents tipus d'activitats, l'alumnat podr脿 con猫ixer el seu origen de la llet, derivats i propietats, una recepta de cuina, un conte... 


馃憞馃憞Aqu铆 sota deixar茅 l'enlla莽 per si voleu con猫ixer aquest quadern:



http://clic.xtec.cat/qv_viewer/quaderns/biblioteca/lallet_ca


Alguna vegada heu treballat els quaderns virtuals? Ho treballar铆eu a qualsevol assignatura o us estimeu m茅s destinar aquestes activitats a l'hora d'inform脿tica? 

A reveure,

Doctor Tartaruga. 馃悽


viernes, 2 de marzo de 2018

Refer猫ncia i comentari del v铆deo existent a la xarxa sobre la tem脿tica del blog: Educarchile.



馃懄馃懅馃憠Qu猫 ens portes avui, Doctor Tartaruga

Avui us porto un v铆deo d'exemple on es mostra de forma clara la did脿ctica que s'utilitza a les classes de ci猫ncies socials amb la utilitzaci贸 de les TIC. 

La mestra inicia la classe mitjan莽ant un v铆deo educatiu per activar els coneixements previs. Despr茅s, desenvolupa la classe amb el recolzament d'una carpeta de treball en la xarxa, d'aquesta manera tots els infants obren la tasca que la mestra ha penjat pr猫viament i quan acaben la pengen a la xarxa amb el seu nom. D'aquesta manera, s'obt茅 una organitzaci贸 tant per l'alumnat com pel professorat i tamb茅, serveix per avaluar els aprenentatges adquirits. Finalment, es tanca la sessi贸 realitzant comentaris al bloc de la classe per posar en com煤 tots els continguts tractats.


Al final del v铆deo, es troba una petita entrevista que li fan a la mestra on ella explica la import脿ncia que t茅 utilitzar les TIC com a suport d'una classe, en lloc de caure en l'error de substituir-la per aquests, perqu猫 sin贸 els infants es perden amb tanta informaci贸. A m茅s, comenta la gran motivaci贸 que transmeten els nens en utilitzar l'ordinador, ja que els infants d'ara s贸n natius digitals i trenquen amb l'esquema mon貌ton d'una classe on els nens i nenes nom茅s focalitzen la seva atenci贸 en la pissarra.

Com a expert de les TAC i les ci猫ncies naturals, considero que aquesta mestra fa una feina excel·lent tant per la gesti贸 i com porta a terme la classe com per oferir una doc猫ncia efectiva complint amb el model TPACK 

馃憞馃憞Us deixo el link a sota per si voleu veure el video sencer:

https://www.youtube.com/watch?v=ZcsaIdOfR5c

I vosaltres qu猫 en penseu? Preferiu les classes amb el suport de les tecnologies? Creieu que l'ordinador ajuda als nens i nenes o serveix m茅s com a distracci贸? Si tens dubtes o b茅 ganes de qu猫 aparegui en aquest bloc algun tema en concret sobre les ci猫ncies naturals i les TAC no dubti's en preguntar-m'ho! 

A reveure,

Doctor Tartaruga. 馃悽